تاثیر مثبت شهر هوشمند بر کیفیت زندگی شهروندان

  • by

 برنامه «تهران بیست» که شامگاه یکشنبه از شبکه پنج سیما پخش شد به موضوع «شهر هوشمند» اختصاص داشت و میزبان دکتر محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران بود.
به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، فرجود در این برنامه با اشاره به تغییر نگاه دنیا در حوزه هوشمندی شهرها از تعاریف فناوری محور به اثربخشی و شهروندمحوری گفت: شهر هوشمند، شهری است داده محور که نقش فناوری در آن پررنگ است و این مسئله بر افزایش کیفیت زندگی شهروندان و تصمیم گیری‌های مبتنی بر داده در مدیریت شهری تأثیر می‌گذارد. شهر هوشمند با شهر الکترونیک متفاوت است. در شهر الکترونیک، تأکید بیشتر بر ابزارها و در شهر هوشمند بر زیست پذیری شهرها است.
او در توصیف وضعیت فعلی تهران در حوزه هوشمندسازی خدمات گفت: مسیر حرکت به شهر هوشمند یک جریان است و وضعیت تهران به لحاظ زیرساخت‌های فناوری وضع خوبی است. اما اینکه چقدر توانسته‌ایم این زیرساخت را به سرویس‌های هوشمند برای ارائه به شهروندان تبدیل کنیم، مسلماً جای کار بیشتری وجود دارد. وضعیت کلی ما در این مسیر، نقطه صفر نیست. تنها باید بیشتر رویکردها را از زیرساخت‌ها به بهره‌وری و خدمات رسانی تغییر دهیم.
فرجود در ادامه، شهر هوشمند را به چتر گسترده‌ای تشبیه کرد که می‌تواند موضوعات بسیاری را در برگیرد و افزود: هوشمندسازی در حوزه‌های اقتصاد، آموزش، فرهنگ، سلامت، حکمروایی، آب، انرژی و پسماند و سرفصل‌های بسیار دیگری اثر دارد. اما شهرداری‌ها با وجود اینکه از ارگان‌های اصلی در شهرها هستند به تنهایی نمی‌توانند بر همه این موضوعات مدیریت داشته باشند.
او سپس به پروژه‌های هوشمندسازی تهران اشاره کرد و گفت: برای ما مسئله این بود که برای آغاز یک حرکت صحیح باید برنامه داشت. شهرداری تهران در این موضوع، گام اول خود را خوب و محکم برداشته و نهاد سیاست گذاری با عنوان «شورای راهبردی تهران هوشمند» ایجاد کرده که زیر نظر مستقیم شهردار تهران است و شاخص مهمِ حکمروایی هوشمند را دربر می‌گیرد. دبیرخانه تهران هوشمند را نیز راه اندازی کرده‌ و در نهادسازی رو به جلو بوده‌ایم و طبیعتاً خروجی‌ها و نتایجی از این برنامه برای شهر تهران انتظار داریم.
مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران، حمل و نقل را از موضوعات اساسی شهرهای هوشمند دانست و گفت: حمل و نقل اشتراکی، موضوع جدی این حوزه است. برای مثال تاکسی‌های اینترنتی که نه تنها شهرداری تهران که سایر شهرداری‌ها هم با آن سر و کار دارند. ما ارتباط خوب و نزدیکی با تاکسی‌های اینترنتی داریم. دغدغه‌های شهروندان در آئین نامه تاکسی‌های اینترنتی دیده شده مثلاً در خصوص امنیت شهروندان و کیفیت خودروها. یکی از تعاملات خوب ما با این مجموعه‌ها این بود که سعی کردیم اطلاعات خودروها را بررسی و درباره معاینه فنی همکاری کنیم. در خصوص تبادل داده هم تعامل خوبی داریم.
فرجود سپس درباره نقشه و اثرگذاری قانون‌گذاری در تعاملات میان شهرداری و جریان نوآوری گفت: ابعاد چنین قانون گذاری‌هایی تنها محدود به عوارض نیست. قانون‌گذاری هم جزئی از کار شهری است. البته مدیریت شهری باید در کنار جریان نوآوری قرار گرفته و از آن‌ها حمایت کند. برنامه‌هایی که ما با زیست بوم نوآوری شهری آغاز کرده‌ایم در همین راستاست که چطور می‌توان با هدف رفع چالش‌های شهر تهران از این ظرفیت استفاده کرد.
محمد فرجود در پایان درباره اقدامات کنونی حوزه هوشمندسازی پایتخت گفت: در حوزه خدمات شهروندی سعی کرده‌ایم کارهای ثمربخشی انجام دهیم. مثلاً به تازگی انتخابات شورایاری‌های محلات را کاملاً الکترونیک برگزار کردیم. در حوزه اطلاعات جغرافیایی شهری، بیش از ۱۲۰ لایه داده را در نرم افزار همراه «رایا» قرار داده‌ایم که در اختیار مردم است. سامانه شفافیت رو به توسعه است و ۴۳۰ لایه اطلاعات شهری را در سامانه «داده نما» قرار دادیم. در حوزه حمل و نقل نیز پروژه‌هایی مثل پارک هوشمند حاشیه‌ای را انجام داده‌ایم. در واقع شهر تهران حرکت خود را به سمت هوشمندی آغاز کرده و اتفاقات خوبی هم در راه است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *